Metastaze u mozgu

Općenito

Metastaze u mozgu se pojavljuju nakon širenja tumora koji se primarno nalazi negdje drugo u tijelu i češće su od primarnih tumora mozga.

Broj dijagnoza metastaza u mozgu zapravo je porastao u zadnje vrijeme. Mnogi liječnici vjeruju da je to zbog boljeg ranog otkrivanja metastaza mozga, kao i boljih tretmana primarnog sijela tumora. Što ljudi dulje žive s primarnim tumorom, bolest ima više vremena za širenje na mozak.

Bilo koji tumor se može proširiti na mozak, ali tri najčešća su rak dojke, pluća i melanom. Ostali tumori koji se često šire na mozak uključuju karcinom debelog crijeva, ginekološke karcinome i karcinom bubrežnih stanica.

Tumor može metastazirati (ili širiti se) na jedno područje ili u više njih unutar mozga. Također se može proširiti na cerebrospinalnu tekućinu ili na leptomeninge, vanjske ovojnice mozga i leđne moždine. Ova vrsta metastaza je poznata kao leptomeningealna bolest (LMB) ili leptomeningealna karcinomatoza. Stanice LMB plutaju u cerebrospinalnoj tekućini, mogu se brzo širiti po središnjem živčanom sustava, stoga ta bolest ima lošu prognozu.

Moždana funkcija i anatomija

Mozak obrađuje sva naša osjetila i polazište je naših emocija i pokreta. Šalje i prima poruke po cijelom tijelu preko leđne moždine i živaca smještenih u glavi. Mreža mozga i leđne moždine zove se središnji živčani sustav (SŽS).

Mozak je zaštićen lubanjom, dok kralješci štite leđnu moždinu. Dodatnu zaštitu osigurava tekućina koja se zove cerebrospinalna tekućina, koja okružuje i mozak i leđnu moždinu.

Mozak ima četiri glavna dijela:

Cerebrum (veliki mozak): Cerebrum je vanjski i najveći dio mozga. Ima dvije polovice koje se zovu hemisfere. Svaka hemisfera ima četiri režnja: čeoni režanj, parijetalni režanj, sljepoočni režanj i okcipitalni režanj. Cerebrum je odgovoran za naša osjetila - vid, sluh, mirisa i dodir, za emocionalno rasuđivanje te za govor i kretanje.

Bazalni gangliji: Ove strukture se nalaze dublje u mozgu i igraju ulogu u kontroli pokreta.

Cerebellum (mali mozak): Ova struktura je na stražnjem dijelu mozga. Pomaže u kontroli i koordinaciji pokreta, kao što su hodanje i ravnoteža.

Moždano deblo: Nalazi se neposredno ispred malog mozga na spoju velikog mozga i leđne moždine; prenosi senzorne i motoričke poruke između velikog mozga i ostatka tijela. Ovo malo područje je vrlo važno, između ostalog kontrolira funkcije kao što su disanje i otkucaji srca.

Znakovi i simptomi

Simptomi uzrokovani metastazama mozga ovise o lokaciji tumora. Na primjer, metastaza u dijelu mozga koji upravlja vizualnom obradom mogu uzrokovati probleme s vidom.

Iako simptomi variraju od pacijenta do pacijenta, zajednički simptomi su:

• Glavobolje: To su često prvi simptomi metastaza u mozgu. Oni su uzrokovani tumorom koji vrši pritisak na mozak i lubanju. Glavobolja uzrokovana metastazama mozga obično postaje progresivno gora kako vrijeme prolazi. Postoji mogućnost da se neće smanjiti na primjenu analgetika te može biti praćena mučninom i povraćanjem. Može se mijenjati ovisno o položaju tijela, te tako može biti gora ukoliko osoba leži ili se saginje.
  • Napadaji: napadaji mogu imati mnogo različitih oblika, kao što su trnci, nekontrolirani pokreti ruku i nogu, poteškoće u govoru, čudni mirisi ili osjećaji, epizode zurenja i nereagiranja ili konvulzije.
  • Promjene mentalne funkcije, raspoloženja ili osobnosti: Možete se povući, biti ćudljivi ili neučinkoviti na poslu. Možete se osjećati pospano, zbunjeno i možda nećete biti u mogućnosti misliti. Depresija i anksioznost, pogotovo ako se bilo koji od tih simptoma odjednom razvija, može biti rani simptom tumora mozga. Možete postati nesputani ili se ponašati na način koji nikada prije niste.
  • Problemi s govorom: problemi mogu uključivati poteškoće u pronalaženju riječi, nesuvislom razgovoru i nemogućnosti izražavanja ili razumijevanja jezika.
  • Promjene u osjetilima: metastaze u mozgu mogu utjecati na Vašu sposobnost slušanja, mirisa ili na Vaš vid (dvoslike ili zamagljen vid)
  • Promjene osjeta dodira: Može se promijeniti sposobnost da osjetite toplinu, hladnoću, pritisak, lagani dodir ili oštre predmete.
  • Gubitak ravnoteže ili koordinacije.
  • Promjene pulsa ili brzine disanja: do ovog simptoma dolazi ukoliko dođe do pritiska na moždano deblo.

Osim toga, metastaze mogu napraviti sljedeće:

• invadirati i uništiti moždano tkivo.
  • vršiti pritisak na obližnje tkivo
  • zauzimati prostor i povećavati tlak unutar lubanje (intrakranijalni tlak)
  • dovesti do nakupljanja tekućine u mozgu
  • blokirati normalnu cirkulaciju cerebrospinalne tekućine kroz prostore u mozgu
  • uzrokovati krvarenje u mozgu.

Dijagnoza

Ako Vaš onkolog sumnja da imate metastazu u mozgu, postavit će Vam niz pitanja o tome kakve mentalne, emocionalne ili fizičke promjene ste nedavno doživjeli. Ova pitanja mogu pomoći utvrditi je li metastaza na mozgu uzrok tim promjena i dati liječnicima ideju o tome gdje se tumor može nalaziti.

Nakon toga ćete proći fizikalni i slikovni pregled, najvjerojatnije MR (magnetska rezonancija). Ovaj pregled je najčešći način za pronalaženje i potvrdu dijagnoze metastaze mozga.

Ako je MR neuvjerljiv, liječnici mogu naručiti biopsiju, postupak u kojem se dio sumnjivog tkiva uzima, a zatim testira. Biopsije se mogu izvesti kirurški ili iglom vođenom specijaliziranom navigacijskom opremom.

U nekim slučajevima, Vaš liječnik može pronaći metastatsku bolest slučajno. To se može dogoditi ako obavljate slikovne pretrage zbog nekog drugog stanja, a pretrage otkriju metastazu mozga. Kada se pronađe metastaza mozga prije nego što počnete osjećati simptome, to je dobro, jer rano liječenje može spriječiti razvoj neuroloških simptoma.

Tretman

Vaše liječenje može biti planirano od strane tima stručnjaka za neuroonkologiju, neurokirurgiju, onkologiju i radioterapiju te radiologiju. Ova grupa sastaje se svaki tjedan kako bi pregledali nove slučajeve metastaze mozga i razvili planove liječenja dizajnirane kako bi svaki pojedini pacijent imao najbolji mogući ishod.

Operacija metastaza u mozgu

Ovisno o broju, veličini, lokaciji i simptomima uzrokovanim metastazama mozga, operacija može biti opcija. Kirurgija se najčešće koristi za jednu, veliku metastazu mozga. Kao i sve operacije tako je i ova najuspješnija kada se izvodi od strane stručnjaka koji imaju mnogo iskustva u izvođenju određenog postupka. To se posebno odnosi na metastaze mozga jer je ključno ukloniti što više tumora uz što je više moguće očuvanje funkcije mozga.

Naši neurokirurzi su među najvještijim i najpriznatijim na svijetu. Oni obavljaju veliki broj operacija tumora mozga svake godine, koristeći najmanje invazivne i najnaprednije tehnike.

Čak i kada potpuno uklanjanje metastaze mozga nije moguće, kirurgija može:

• Pomoći smanjiti veličinu tumora
  • Ublažiti simptome
  • Pomoći liječnicima da utvrde koje su druge terapije potrebne.

Najčešća operacija za liječenje tumora mozga je kraniotomija, koja uključuje uklanjanje dijela lubanje nakon čega slijedi resekcija (uklanjanje) tumora. Neki tumori mozga mogu se ukloniti s malo ili bez oštećenja mozga. Međutim, mnogi rastu u područjima gdje ih teško ili nemoguće ukloniti bez uništavanja važnih dijelova mozga. U tim slučajevima, liječnici se oslanjaju na druge tretmane.

Radioterapija radikirurgija za metastaze u mozgu

Radioterapija radiokirurgija  može zaustaviti ili usporiti rast metastaza mozga. Može se koristiti samostalno, kao alternativa kirurškom zahvatu ili u kombinaciji s drugim lijekovima.

Nove tehnike zračenja omogućuju liječnicima Specijalne bolnice Radiochirurgia preciznije ciljanje tumora mozga, dostavljajući maksimalnu količinu zračenja u područje tumora, a da pritom čim manje oštećuju okolne zdrave stanice.

Specijalna bolnica Radiochirurgia koristi najnaprednije metode zračenja, uključujući:

• Terapiju usmjerenim zračenjem, koja je usmjerena izravno na tumor i neposredno okolno područje.
  • Terapija zračenjem cijelog mozga, koja se može preporučiti ako imate više metastaza na mozgu.
  • Radioterapija modulirana intenzitetom (IMRT), koja oblikuje zračenje u obliku tumora mozga i smanjuje izloženost ostatka mozga zračenju.
  • Stereotaktička radiokirurgija (SRS, eng. stereotactic radiosurgery) - zapravo nije operacija. Umjesto toga, koristi desetke sićušnih snopova zračenja za liječenje tumora u glavi i vratu s jednom dozom zračenja. Specijalna bolnica Radiochirurgia koristi Radiokirurški nož kao SRS sustav. Unatoč svom imenu, SRS nije kirurški zahvat i ne zahtijeva rez ili anesteziju. Međutim, radijacijski snopovi su mali i precizni kao skalpel. Računalo koristi trodimenzionalne slike sa MR i CT snimki kako bi se utvrdile točne dimenzije tumora. Zatim izračunava dozu zračenja koju treba primijeniti gotovo 200 zraka. To omogućuje onkologu i radioterapeutu da cilja tumor bez utjecaja na osjetljive strukture u blizini. SRS može liječiti višestruke lezije u jednom postupku.  Budući da se stereotaktička radiokirurgija obično radi u samo jednoj frakciji, pacijenti su pošteđeni višestrukih tretmana zračenja i mogu se vratiti u normalnu rutinu u roku od nekoliko dana.

U nekim slučajevima, Vaš onkolog može naručiti dodatne SRS tretmane. Jedna doza zračenja se dijeli na manje doze, ili frakcije. Ovaj postupak je poznat kao frakcionirana stereotaktička radiokirurgija. Stereotaktička radiokirurgija je učinkovita za liječenje tumora u malim područjima u glavi i vratu do kojih se ne može doći operacijom.  Također se može koristiti za bolesnike koji ne mogu tolerirati operaciju ili su prethodno zračili mozak.

Postoji nekoliko vrsta SRS sustava. Specijalna bolnica Radiochirurgia koristi Radiokirurški nož, sustav radiokirurgije na bazi fotona. Radiokirurški nož se koristi za liječenje:

• Tumora koji je metastazirao (proširio se) na područje mozga, glave ili vrata
  • Tumora u podnožju lubanje
  • Malignih glioma
  • Akustičnih neurinoma
  • Tumora hipofize
  • Meningeoma

Radiokirurgija je oblik radioterapije koji se, uz kirurgiju, može koristiti za liječenje osoba koje imaju akustični neurinom, ali u našoj ustanovi još uvijek nije dostupna.

Radiokirurški nož je veliki napredak u području stereotaktičke radiokirurgije za određene bolesnike s tumorom mozga. Nudi neinvazivni postupak koji se može izvesti u jednoj sesiji i uz ekstremnu preciznost.