Screening pregledi za kolorektalni karcinom

Screening je metoda broj jedan kada pričamo o smanjenju rizika od karcinoma kolona. Unatoč visokoj incidenciji, karcinom kolona poseban je u tome što je jedan od najpreventabilnijih i, ako se pronađe dovoljno rano, najlakše liječenih oblika karcinoma. Najbolji dio svega je taj da je screening pregled lagan! Ako imate više od 50 godina, visoki rizik dobivanja karcinoma ili imate pojedine simptome, ne odugovlačite s pregledom već popričajte sa svojim liječnikom oko odlaska na pregled.

Tko treba otići na screening pregled i kada?

Svi muškarci i žene

Svi muškarci i žene trebaju otići na screening pregled za karcinom počevši s pedesetom godinom života ili čak i ranije.

Obiteljska povijest karcinoma kolona

Osobe s osobnom ili obiteljskom povijesti karcinoma kolona, upalnom bolesti crijeva ili one koje imaju simptome karcinoma smatraju se pacijentima visokog rizika.

Pokazivanje simptoma karcinoma

Pokazujete li simptome karcinoma kolona, trebate otići na screening pregled bez obzira na godine i obiteljsku povijest.

Smanjite rizik pojave karcinoma

Karcinom kolona poseban je u tome što je jedan od najpreventabilnijih i, ako se pronađe dovoljno rano, najlakše liječenih oblika karcinoma. Iako je screening pregled najvažniji korak u spriječavanju karcinoma kolona, nije jedini.

Od mijenjanja svojih prehrambenih navika pa sve do informiranja o obiteljskoj povijesti bolesti, nikada nije prerano započeti raditi male promjene koje će se dugoročno isplatiti.

Genetika i obiteljska povijest bolesti

Većina pacijenata s karcinomom kolona nemaju obiteljsku povijest bolesti ili genetsku povezanost s bolesti. Kod njih karcinom nastane slučajno te kao takav često naziva sporadičnim karcinomom.

Obiteljska povijest karcinoma kolona, posebice ako se radi o članu najuže obitelji (roditelj, brat ili sestra), ili više članova obitelji s karcinomom kolona ili polipima, stavlja vas u poziciju osobe s povećanim rizikom bolesti.