Rak žučnih vodova

Općenito

Žučni kanali su splet žila nalik na grane stabla u jetri i dijelom izvan nje. Oni prenose gustu tekućinu koja se naziva žuč, iz jetre do gornjeg dijela tankog crijeva (dvanaesnika/duodenuma) koja pomaže u probavi hrane.

Rak žučnih kanala relativno je neuobičajen u Hrvatskoj. Oko 200 slučajeva dijagnosticira se svake godine, većinom kod osoba starijih od 70 godina. Budući da se većina karcinoma žučnih kanala dijagnosticira u naprednijim fazama, trenutna stopa petogodišnjeg preživljavanja iznosi samo 10% do 30%, ovisno o vrsti raka.

Rak žučnih kanala može se podijeliti u dvije glavne kategorije: Intrahepatički i ekstrahepatički.

Podtipovi

Intrahepatički karcinom žučnih kanala

Ovaj se rak pojavljuje u žučnim kanalima koji se nalaze unutar jetre. Često se pogrešno dijagnosticira kao rak jetre. Iako je intrahepatički karcinoma žučnih kanala relativno rijedak, njegova učestalost  se povećava.

Ekstrahepatički karcinom žučnih kanala

Te se bolesti javljaju u žučnim kanalima izvan jetre. Postoje tri vrste karcinoma ekstrahepatičkih žučnih kanala:

Perihilarni karcinom žučnih kanala: Perihilarni karcinom žučnih kanala je najčešća vrsta ekstrahepatičkih karcinoma žučnih kanala. Nastaje na spoju gdje žučni kanali izlaze iz jetre. Ti tumori čine 40 do 60% svih slučajeva raka žučnih kanala, 20 do 30% potječe iz donjeg žučnog kanala, a oko 10% nastaje u žučnim kanalima unutar jetre. Ova se bolest ponekad naziva hilarni karcinom ili Klatskinov tumor.

Distalni karcinom žučnih kanala: Ova bolest nastaje u blizini tankog crijeva, na najudaljenijem dosegu žučnih kanala.

Rak žučnog mjehura: Rak koji nastaje u stijenci žučnog mjehura.

Znakovi i simptomi

Rak žučnih vodova često se otkriva tijekom CT pretrage ili ultrazvuka iz nekh drugih zdravstvenih razloga. Može se otkriti i tijekom rutinske operacije žučnog mjehura.

Najčešći simptomi raka žučnih kanala su:

• Žutica: žuta boja kože i bjeloočnica
  • Svrbež je čest simptom. Nastaje zbog viška bilirubina u krvi koji dopire do kože.
  • Povećana masa u trbuhu: Kako tumor raste i interferira s obližnjim organima, može uzrokovati vidljivu masu.
  • Bol u trbuhu i nadutost mogu se pojaviti u naprednim fazama raka žučnih kanala.
  • Nedostatak apetita ili neobjašnjivo mršavljenje
  • Mučnina i groznica: Ovi simptomi često su uzrokovani nepravilnim radom jetre, infekcijom uzrokovanom začepljenjem žučnih kanala ili povećanjem bilirubina.
  • Svjetle stolice s mokraćom tamne boje

Imati jedan ili više ovih simptoma ne znači nužno i da imate rak žučnih kanala. Međutim, ključno je razgovarati o ovim stanjima sa svojim liječnikom kako biste bolest što prije mogli dijagnosticirati.

Dijagnoza

Budući da su žučni kanali duboko u tijelu, obično ne uzrokuju vidljive znakove ili simptome dok bolest ne dospije u uznapredovalu fazu. Samo se vrlo malom broju ljudi oboljelim od karcinoma žučnih kanala dijagnosticira bolest prije nego što se proširi na druga područja tijela.

Alati za dijagnosticiranje raka žučnih kanala mogu obuhvaćati:

• Krvne pretrage za određivanje funkcije jetre i žučnog mjehura
  • Slikovne pretrage, uključujući CT snimak, rendgenski snimak, MRI i ultrazvuk abdomena
  • Endoskopiju (ERCP)
  • Biopsiju
  • Tumorski markeri: CEA, CA 19-9

Tretman

Odabir pravog liječenja raka žučnih vodova ovisi o stadiju bolesti, pacijentovom fizičkom stanju i karakteristikama tumora. Naš pristup liječenju je individualiziran za svakog pacijenta.

Specijalna bolnica Radiochirurgia Zagreb ima stručnjake sa dugogodišnjim iskustvom u liječenju raka žučnih kanala kirurškim zahvatom, zračenjem ili kemoterapijom, te kombinacijom svega navedenog.

Kirurgija

Za potpuno uklanjanje tumora najučinkovitije je operativno uklanjanje karcinoma bilijarnog trakta. Operacija raka žučnih vodova je komplicirana operacija. Samo specijalizirani i iskusni kirurzi sa značajnim brojem operacija se trebaju upustiti u  operativno liječenje raka žučnih vodova.

Kirurški zahvat se izvodi samo na pacijentima s ranom fazom bolesti koji su u dobrom fizičkom stanju. Ovisno o položaju tumora duž žučnog kanala, potpuno uklanjanje tumora može se provesti  u svega 56% bolesnika.

Za sve bolesnike s intrahepatičkim tumorima i gotovo sve bolesnike s perihilarnim tumorima, kirurško liječenje zahtijeva uklanjanje dijelova jetre (hepatektomija /segmentektomija). Tumori na drugom (distalnom) kraju žučnih kanala obično zahtijevaju uklanjanje i dijelova gušterače i tankog crijeva. To se ponekad naziva i Whippleov zahvat.

Embolizacija portalne vene

Ako postoji potreba za odstranjenjem dijela jetre, liječnici moraju utvrditi ostaje li dovoljno jetre za normalno funkcioniranje nakon operacije. Ako precizni izračuni pokažu da preostala jetra neće biti dovoljno velika, potrebni su postupci za poticanje rasta jetre.

Specijalna bolnica Radiochirurgia Zagreb lider je u upotrebi embolizacije portalnih vena (PVE). Ovaj postupak uključuje ubrizgavanje sitnih plastičnih kuglica kroz iglu u krvne žile najbliže tumoru. Kuglice blokiraju krvne žile, što potiče drugu stranu jetre da nadoknadi gubitak. Kirurški pristup koji uključuje tim specijaliziranih jetrenih anesteziologa i medicinskih sestara, namjenskih radiologa i interventnih radiologa je presudan u postizanju optimalnih ishoda za bolesnike s karcinomom žučnih kanala.

Terapija zračenjem (Radiokirurgija)

Što je zračenje?

Terapija zračenjem (radioterapija) koristi fokusirane, visokoenergetske fotonske zrake za uništavanje stanica raka. Više od polovice ljudi oboljelih od karcinoma proći će neku vrstu zračenja. Radioterapija se može koristiti kao samostalni modalitet liječenja ili u kombinaciji s drugim terapijama kao na primjer za smanjivanje tumore prije operacije ili kemoterapije, uništavajući sve stanice raka koje bi mogle zaostati nakon drugih tretmana.

Zrake generira linearni akcelerator, ili LINAC. Koristi mikrovalnu energiju za ubrzavanje elektrona do skoro brzine svjetlosti unutar zatvorenog područja. Elektroni se sudaraju s metalnom barijerom, stvarajući snažne X-zrake nazvane fotoni. Fotoni se oblikuju u snopove i isporučuju se pacijentu kroz otvor i mogu se kretati za 360 stupnjeva oko stola za liječenje.

Jednostruka doza zračenja naziva se frakcija. Većina zračenja zahtijeva nekoliko frakcija. Tipičan plan liječenja zračenjem ima pet frakcija tjedno u trajanju od četiri do šest tjedana.

Terapija zračenjem zahtijeva pažljivo i precizno planiranje kako bi se osiguralo da je tumor ciljan s najmanjom količinom štetnog utjecaja na okolna tkiva. CT skenerima se simuliraju tretmani ispitujući različita polja zračenja, a  uređaji za imobilizaciju se koriste kako bi se pacijent što manje pomicao tijekom liječenja. Podaci sa simulatora pomažu u izračunavanju odgovarajuće doze prije početka liječenja.

Radioterapija može poboljšati preživljavanje i pružiti realnu šansu za izlječenje kod pacijenata koji nisu kandidati za operaciju.

Specijalna bolnica Radiochirurgia Zagreb nudi nekoliko mogućnosti terapije zračenjem za pacijente s bilijarnim karcinomom. To uključuje:

• Stereotaktična ablativna terapija zračenjem tijela (SABRT): To uključuje isporuku vrlo visokih doza zračenja u razmaku od otprilike jednog ili dva tjedna. SABRT je najbolji za manje tumore koji nisu u nepostrednoj blizini gastrointestinalnog trakta.
  • Terapija zračenjem moduliranim intenzitetom (IMRT): Ove tehnike koriste visokoenergetske fotone za liječenje tumora. Zrake zračenja upravljaju se promjenom intenziteta snopa, pomoću prilagođenih oklopa za oblikovanje snopa ili oboje. Ove se opcije koriste kada se tumor nalazi u blizini gastrointestinalnog trakta.

Intraoperativna terapija zračenjem (IORT)

IORT se koristi za liječenje izloženih tumora tijekom operacije. IORT se izvodi s aparatom koji isporučuje veliku dozu zračenja u kirurški izloženo područje liječenja. Okolni zdravi organi i tkiva zaštićuju se olovnim štitom ili se izmaknu izvan polja zračenja.

Stereotaktična ablativna terapija zračenjem tijela (SABRT) Radiokirugija

SABRT povezuje CT skenirano mjesto tumora sa softverom za planiranje liječenja kako bi se odredio smjer i intenzitet snopa, računajući na kretanje tumora i promjene u anatomiji tijekom postupka liječenja.

Specijalna bolnica Radiochirurgia Zagreb koristi vrhunske slikovne metode za praćenje isporuke zračenja i provjerava li da ne šteti želucu, tankom crijevu, debelom crijevu i zdravim dijelovima jetre. Rendgenski ili CT snimci se koriste na različite načine tijekom zračenja kako bi se osiguralo da je pacijent pravilno smješten kako bi primio najučinkovitiju dozu.

Kemoterapija:

Većina karcinoma bilijarnog stabla otkriva se u naprednoj fazi, kad su mogućnosti kirurškog liječenja ograničene. Kemoterapija se obično koristi u naprednom metastatskom stadiju za kontrolu širenja raka, ublažavanje simptoma i poboljšanje općeg preživljavanja. Gemcitabin, cisplatina, 5-FU, oksaliplatina, irinotekan neke su od najčešće korištenih hemoterapija za rak žučnih kanala.

Liječenje bilijarne opstrukcije

Bilijarna opstrukcija i infekcija (holangitis) mogu biti po život opasne komplikacije karcinoma žučnih kanala. Za liječenje opstrukcije bilijarnog sustava potreban je gastroenterološki tim sa stručnim znanjem. Stentovi su cijevi izrađene od plastične ili žičane mreže koje se kirurški ili endoskopski ubacuju u žučni kanal kako bi se održao otvorenim. Stentovi su ključni za sprečavanje ili ispravljanje začepljenja kanala.

Potporna njega

Rak žučnih kanala i terapije koje se koriste za njegovo liječenje mogu uzrokovati komplikacije koje se moraju kontrolirati ako ih nije moguće izbjeći. Za rješavanje ovih problema potreban je multidisciplinarni pristup koji uključuje palijativnu njegu, gastroenterologiju, interventnu radiologiju i kontrolu boli.

Komplikacije od raka žučnih kanala uključuju:

• Opstrukcija (zapreka)  želuca za prolazak hrane
  • Usporavanje motiliteta želuca (gastropareza)
  • Gubitak na težini
  • Pothranjenost
  • Nakupljanje tekućine u trbuhu (ascites)
  • Bol u trbuhu